دیجیتال مارکتینگ

گوریلا مارکتینگ چیست؟

گوریلا مارکتینگ چیست؟

در دنیای رقابتی کسب و کارها، مفهوم بازاریابی به یک ابزار حیاتی تبدیل شده است. استفاده از روش‌ها و استراتژی‌های نوین در بازاریابی، توانایی کسب و کارها را در جلب توجه مخاطبان و رشد در محیط کسب و کارهای پویا تقویت می‌کند. در این راستا، گوریلا مارکتینگ به عنوان یک رویکرد نوآورانه و بازاریابی با کمترین هزینه، به دنیای کسب و کارها و برندها ورود یافته و توانسته است بازدهی بسیار بالا را برای شرکت‌ها فراهم کند. در این مقدمه، به بررسی این روش جذاب و مؤثر در دنیای بازاریابی مدرن خواهیم پرداخت.

گوریلا مارکتینگ چیست؟

گوریلا مارکتینگ چیست؟

گوریلا مارکتینگ (Guerrilla Marketing) یک استراتژی بازاریابی است که به مجموعه‌ای از اقدامات اطلاق می‌شود که هدف از آن کسب بهترین بازدهی با حداقل هزینه و سرمایه‌گذاری در مقایسه با کمپین‌های معمولی دیجیتال مارکتینگ است. این استراتژی با استفاده از ابزارها و روش‌های نوآورانه، به نحوی عمل می‌کند که با تأثیرگذاری بیشتر در مخاطبان هدف، هزینه کمتری نسبت به متوسط هزینه‌ی کمپین‌های سنتی داشته باشد.


برای مشاوره رایگان  دیجیتال مارکتینگ در اصفهان کلیک کنید.


گوریلا مارکتینگ نظریه مرتبط با این مفهوم را در خود جای داده و تاکید دارد که اگرچه هزینه اجرای کمپین کمتر است، اما این کمپین توانایی تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان دارد. برای دستیابی به این هدف، از روش‌های خلاقانه، متفاوت و جذاب استفاده می‌شود تا مخاطب در زمان و شرایط غیرمنتظره با پیام مارکتینگ گوریلا مواجه شود. مهمترین ویژگی گوریلا مارکتینگ، توجه به لحظه‌ها و شرایط غیرمنتظره است که فرصت ارتباط با مخاطب را فراهم می‌کند. با استفاده از این استراتژی، تلاش می‌شود تا ارتباط با مشتریان به نحوی برقرار شده که در ذهن آن‌ها برجسته شود و با یادگیری یا تجربیات مثبتی همراه باشد. این رویکرد به ویژه در محیط‌های رقابتی و پرسرعت امروزی، به عنوان یک راهبرد نوآورانه و موثر در زمینه بازاریابی شناخته می‌شود.

ویژگی‌های گوریلا مارکتینگ چیست؟

گوریلا مارکتینگ دارای ویژگی‌های مثبتی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. مبتنی بر خلاقیت و احساسات هیجان انگیز:

گوریلا مارکتینگ بر ایده‌های خلاقانه و قدرت ایجاد احساسات قوی در مخاطبان تاکید دارد. این استراتژی از عناصری مثل خلاقیت، تفاوت و جذابیت برای جلب توجه و ارتباط عاطفی با مخاطبان استفاده می‌کند.

  1. استفاده بهینه و جذاب از محیط:

گوریلا مارکتینگ از محیط‌ها به نحوی استفاده می‌کند که تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان داشته باشد. در این روش از جلب توجه به زیبایی‌ها، جلوه‌های ویژه و همچنین جلب توجه غافلگیرانه جهت ایجاد اثربخشی بالا استفاده می‌شود.

  1. ارتباط دقیق در زمانی غیرمنتظره:

گوریلا مارکتینگ با این هدف که در لحظات غیرمنتظره و زمانی که مخاطب انتظار کمتری دارد، پیام خود را انتقال می‌دهد. این ارتباط غیرمنتظره باعث غافلگیری و ایجاد هیجان در مخاطب می‌شود.

  1. به وجدآوردن مخاطبان خاص و هدفمند:

گوریلا مارکتینگ به دنبال جذب مخاطبان خاص و هدفمند است. این استراتژی به ویژه در تعامل با جامعه‌ها و گروه‌های خاص، توانمندی بیشتری دارد.

  1. کاملاً خاص و هدفمند:

گوریلا مارکتینگ تلاش دارد تا پیام خود را با دقت و به صورتی کاملاً خاص و هدفمند به مخاطبان منتقل کند.

  1. اجرا با کمترین هزینه:

این استراتژی باعث بهینه‌سازی در هزینه‌ها شده و سعی می‌کند با حداقل سرمایه‌گذاری، بازدهی بسیار بیشتری نسبت به هزینه‌های صرف شده داشته باشد.

  1. ایجاد سر و صدا در بازه زمانی معین:

گوریلا مارکتینگ در یک بازه زمانی مشخص، سر و صدا و افتتاحیه قوی در ارتباط با برند و کسب و کار ایجاد می‌کند. این اثرگذاری زمان‌بندی شده می‌تواند نقطه عطفی برای جلب توجه باشد.


بیشتر بخوانید: مارکتینگ پلن چیست؟ + 12 مرحله تدوین


انواع مختلف گوریلا مارکتینگ

انواع مختلف گوریلا مارکتینگ

به طور کلی انواع مختلف گوریلا مارکتینگ را می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

بازاریابی پارتیزانی در فضای باز:

این نوع بازاریابی به اضافه کردن عناصر نامتعارف به دنیای بیرون، مانند خیابان‌ها و مکان‌های عمومی اشاره دارد که شامل تغییر در مجسمه‌ها یا برگزاری نمایشگاه‌های هنری در خیابان‌های پرتردد است.

بازاریابی پارتیزانی در فضای بسته:

این نوع بازاریابی نیز شباهت زیادی به بازاریابی فضای باز دارد اما در مکان‌های بسته مانند ایستگاه‌های مترو، فروشگاه‌ها و دانشگاه‌ها اجرا می‌شود.

گوریلا مارکتینگ با کمین:

این نوع از بازاریابی معمولاً در رویدادها اجرا می‌شود و با افزایش آگاهی مخاطبان در مورد یک نام تجاری یا برند به صورت پنهانی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، در کنسرت یا مسابقه ورزشی، بدون اطلاع به اسپانسرها، برند به‌طور نامتعارف معرفی می‌شود.

بازاریابی همهمه‌ای یا بازاریابی ویروسی (وایرال):

در این روش از بازاریابی دهان به دهان و ایجاد هیاهو درباره یک برند، محصول یا خدمات در بازار هدف استفاده می‌شود.

استفاده از بازاریابی مردمی (GRASSROOTS):

در این روش از روابط شخصی و تعامل یک به یک با مشتریان استفاده می‌شود. بازاریابی مردمی بر توسعه روابط فردی و منحصربه‌فرد با مشتریان تأکید دارد.

جنبش مردمی یا Astroturfing:

این نوع بازاریابی به ایجاد هیاهو و صدای زیاد در مورد یک محصول یا خدمات می‌پردازد که می‌تواند شامل استفاده از افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات یا استفاده از نظرات افراد با هویت ناشناخته باشد.

بازاریابی نهان یا مخفیانه (Stealth marketing):

در این روش بدون این که فرد متوجه شود مورد تبلغات قرار گرفته است، برای او تبلیغ می‌شود؛ این روش ممکن است کم ‌هزینه باشد اما همواره با چالش‌های اخلاقی مواجه است.


بیشتر بخوانید: استراتژی بازاریابی چیست؟ + 4 ویژگی استراتژیست ایده آل


بازاریابی چریکی تجربی:

مشابه تمام روش‌های گوریلا مارکتینگ است، با این تفاوت که نیاز به مشارکت فعال مخاطبان با برند خواهید داشت.

به طور کلی، ابتدا به نظر می‎رسد که گوریلا مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک با بودجه محدود مناسب است،. اما در حقیقت، شرکت‌های بزرگ نیز این روش را به عنوان یک استراتژی بازاریابی موثر به کار می‌برند. بسیاری از کسب و کارهای کوچک، که ابتدا از استراتژی‌های گوریلا مارکتینگ بهره برده‌اند (از جمله برند نایکی)، امروزه به شرکت‌های بزرگ و موفق تبدیل شده‌اند. چناچه قصد اجرای گوریلا مارکتینگ را دارید، می‌توانید با مشاورین ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ آداس تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *